© Uoga/Berry

6 Rgp


Úoga (1) – vaisius su sėklomis ar kauliuku minkštime. Tai uždaras, sultingas, daugiasėklis augalo vaisius.
Antikos laikais filosofas Lukrecijus rašė: „Vienam žmogui maistas – kitam nuodai“. Tai reiškia, kad saikingumas – vienas iš sveikos mitybos principų valgant įvairiaspalves uogas.
Uogas užaugina bulvinių, erikinių, vynuoginių ir kai kurių kitų šeimų augalai (pvz., bulvės, pomidorai, serbentai, mėlynė, bruknė, spanguolė). Uogos sudaro atskirą vaisių grupę: serbentai, agrastai, vynuogės, spanguolės, bruknės ir kt.
Uogos (ypač šviežios ir jų sultys) gerina apetitą, virškinimą, medžiagų apykaitą, širdies ir kraujagyslių sistemos veiklą, didina organizmo atsparumą infekcinėms ligoms, skatina sotumo jausmą.
Uogos turi angliavandenių, organinių rūgščių, vitamino C ir kt., mineralinių druskų, pektinų, rauginių, dažinių, aromatinių ir kitų organizmui naudingų medžiagų.
Apskritai uogų cheminė sudėtis panaši į vaisių, tik jose daugiau organinių rūgščių, ląstelienos, jos yra minkštesnės. Kai kuriose uogose labai gausu vitamino C. Beveik visų uogų 100 g energinė vertė – apie 40 kcal.
Pagal Pasaulio Sveikatos Organizacijos rekomendacijas, kiekvieną dieną reikėtų suvalgyti ne mažiau kaip 400 g įvairių vaisių, daržovių bei uogų.
Daug vitamino C turi erškėtuogės, šaltalankio uogos, juodieji serbentai. Karotino (provitamino A) daugiausia yra erškėtuogėse, šaltalankio uogose, mėlynėse, vitamino P – erškėtuogėse, juoduosiuose serbentuose. Daugiausia angliavandenių (gliukozės, fruktozės, sacharozės) turi vynuogės, agrastai. Organinių rūgščių (obuolių, citrinų, vyno) daug yra serbentuose, spanguolėse, agrastuose, bruknėse, žemuogėse ir kt. Kalio druskų daugiausia vynuogėse. Mėlynės turi rauginių medžiagų.
Iš prinokusių uogų verdama uogienė, iš pernokusių – sunka, košės, marmeladas. Uogos naudojamos kaip salotų, saldžių sriubų, desertinių patiekalų ir gaivinančių gėrimų pagrindinis produktas arba kaip mėsos, žuvies, sūrio, varškės, daržovių patiekalų, miltinių kulinarinių ir konditerinių gaminių sudedamoji dalis, kaip patiekalų puošybos elementas.
Šviežios, šviežios šaldytos, džiovintos, konservuotos uogos naudojamos garnyrams, įdarams, padažams.
Norint mėgautis uogomis visus metus, rekomenduojama jas užšaldyti. Šaldant uogas geriau išsilaiko vitaminai negu verdant uogienes. Prieš užšaldymą uogos nuplaunamos, nedidelėmis porcijomis sudedamos į sandarius indus ar maišelius ir laikomos ne aukštesnėje kaip -18 °C temperatūroje.
Uogos patiekiamos kreminėse, dubioje deserto lėkštelėje, porcijinėje salotinėje, vazelėje.
Uogų laikymo trukmė priklauso nuo daugelio veiksnių: rūšinių ir veislinių savybių, laikymo sąlygų, oro sąlygų, agrotechnikos ir kt. Geriausia laikyti specialiuose rūsiuose (pusrūsiuose).

Berry – fruit with seeds, bone or flesh. This is a private, many seeds of a fruit crop.
In antiquity, the philosopher Lukrecija wrote: “One man food – another poison.” This means that moderation – one from a healthy diet eating multicolored berries.
Berries grow potato, heather, cherry and some other plants of the family (eg, potatoes, tomatoes, currants, blueberry, cranberry). The fruit consists of separate groups of fruits: currants, gooseberries, grapes, cranberries, red bilberry, and others.
Fruit (especially fresh and juice) to improve appetite, digestion, metabolism, cardiovascular system, increases the body’s resistance to infectious diseases, promotes a feeling of satiety.
The fruit has sugars, organic acids, vitamin C and others, mineral salts, pectins, tanning, dyeing, flavoring, and other useful substances the body.
Overall, fruit chemical composition similar to the fruit, but they more organic acids, fiber, they are softer. When the berries are very rich in vitamin C. Almost all berries 100 g energetical value – about 40 calories.
According to the World Health Organization recommendations, every day should eat no less than 400 grams of various fruits, vegetables and fruit.
A lot of vitamin C has rosehips, sea-buckthorn berries, black currants. Carotene (provitamin A) is the most thorn fruit, sea-buckthorn berries, blueberries, vitamin P – thorn fruit and black currants. Most of carbohydrates (glucose, fructose, sucrose) are grapes, gooseberries. Organic acids (apple, lemon, wine) are a lot of currants, cranberries, gooseberries, cowberries, strawberries and others. Potassium salts, mainly grapes. Blueberries are sour substances.
From ripe berry jam, made from overripe – juice, cereal, marmalade. Berries used as a salad, sweet soups, dessert dishes and soft drinks as the main product, or meat, fish, cheese, cottage cheese, vegetable dishes, flour confectionary and culinary ingredient dishes as decorative element.
Fresh, fresh frozen, dried, preserved fruit used to garnish, stuffing, sauces.
To enjoy berries all year round, it is recommended to freeze. Chilling the berries will keep for more vitamins than cooked jams. Wash berries before freezing, small portions are placed in sealed containers or bags and stored at temperatures of -18 ° C temperatures.
Berries served creamy dish, dessert plate salad-bowl.
Berry storage time depends on many factors: the quality and breeding characteristics, storage conditions, weather conditions, cultural practices, and others. Best keep a special type (basements).

Parašykite komentarą

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: