© Aviža/Oat

11 Rgp

Ãviža (3b) – varpinių (miglinių) (Gramineae) šeimos vasarinis pašarinis javas (Avena); jo grūdas. Tai viena iš javų rūšių. Auginama visame pasaulyje, paplitęs nuo Korėjos iki Vakarų Europos.
Avižos jau apie 2000 metų auginamos Vakarų Azijoje ir Viduržemio pajūrio šalyse. Antikinėje Graikijoje jau buvo žinoma, jog avižos labai naudingos sveikatai. Garsus senovės gydytojas Hipokratas, pabrėždamas avižų svarbą žmogaus organizmui, siūlė gerti avižų nuovirą kaip arbatą. Lietuvoje pradėtos auginti I m. e. tūkstantmetyje.
Užauga iki 100 cm aukščio. Augalo stiebas tuščiaviduris, stačias, nešakotas. Lapai linijiški, žiedai susitelkę šluotelėmis. Žydi birželio-rugpjūčio, o grūdus brandina rugpjūčio-rugsėjo mėnesiais.
Grūdus gaubia plėvelės pavidalo žiedažvyniai. Avižos grūdo išorinis sluoksnis, sudarytas iš vaisiaus ir sėklos luobelių. Po išoriniu sluoksniu yra ląstelių, kuriose gausu baltymų,- jos sudaro vadinamąjį aleurono sluoksnį. Vidiniame sluoksnyje yra endospermas, o jame – daigas (svarbiausia grūdo dalis, kurioje daugiausia veikliųjų medžiagų).
Avižų grūdai tinka sergantiems diabetu, podagra, sutrikus kepenų veiklai. Kruopų nuoviras su medumi stiprina sergančiųjų tuberkulioze ir išsekusių ligonių organizmą. Avižų šiaudų ir ąžuolo žievės nuovire mirkomos prakaituojančios kojos. Ekstraktai iš šviežių želmenų ir grūdų padeda atsikratyti morfijaus ir nikotino priklausomybės. Į avižų sudėtį įeina tirpioji ląsteliena, kurios nuolat vartojant sumažėja cholesterolio kiekis kraujyje. Tai ypač svarbu sergant diabetu. Angliavandeniai, riebalai, vitaminai ir krakmolas aprūpina organizmą vadinamąja lėtąja energija, padedančia išvengti staigaus cukraus padidėjimo kraujyje. Baltymai padeda augti organizmui, atsikurti audiniams. Avižų želmenų užpilas turi prakaitą ir šlapimą varančių bei karštį mažinančių ypatybių.
Šios rūšies grūduose gausu baltymų, nesočiųjų riebiųjų rūgščių, angliavandenių, riebalų, B grupės (B1, B2, B6) vitaminų, K, H ir E vitaminų bei provitamino A (karotino), įvairių makro- ir mikroelementų: fosforo, magnio, chromo, aliuminio, geležies, kalio, mangano, kobalto, jodo, nikelio, fluoro, boro, sieros, silicio, alkaloido avenino, daug cinko.
Avižos daugiausia vartojamos pašarui, bet tinka ir maistui; iš jų verdama košė, kisielius, daromi smulkūs dribsniai. Avižų košė – mėgstamas patiekalas visame pasaulyje. Maisto pramonė iš avižų grūdų gamina kruopas, sausainius ir kitus produktus, iš avižų dribsnių – košę, avižinius sausainius, pyragą. Prieš kepant gruzdintuvėje, avižiniuose dribsniuose apvoliojama žuvis (pvz., upėtakis, skumbrė). Avižiniai patiekalai maistingi, lengvai virškinami.
Patiekalų asortimentas – avižinių dribsnių salotos, grybų ir avižinių dribsnių sriuba, košė su apelsinais, avižų košė su obuoliais, obuolių ir avižinių dribsnių apkepas, avižinių dribsnių plovas, baltų žuvų filė avižinių dribsnių tešloje, vištienos gabaliukai su avižiniais dribsniais, avižinių dribsnių kotletai, avižinių dribsnių blyneliai, avižiniai sausainiai.
Dabar avižos paplitusios Europoje, ypač sėjamoji aviža (Avena sativa).
Žr. avižų kruopà, avižų mìltai dgs.

Oat – grasses (Poaceae) (Gramineae) family summer fodder crops (Avena) with the grain. This is one type of cereal. Grown around the world, spread from Korea to Western Europe.
Oats is already on the 2000 production of West Asian and Mediterranean countries. Ancient Greece was already known that oats is health benefits. The famous ancient physician Hippocrates, stressing the importance of oats in the human body and offered to drink liquor as oats tea. Lithuania started to grow on I e millennium.
Grows to 100 cm in height. The plant stem is hollow, erect, unbranched. Linear leaves, plant flowers, like a small broom. Blooming from June to August, and the grain ripen in August-September.
Grain enveloped grasses stamen and pistil, then surrounding the twin grain flakes film form. Oats grain outer layer, consisting of fruit and seed coat. After the outer layer of cells that are rich in protein – it is called aleurono layer. Inner layer is the endosperm, but it – shoot (the most important part of the grain with the largest number of active substances).
Oat grain for people with diabetes, gout, impaired liver function. Grains of tea with honey strengthens patients with tuberculosis and patients with depleted body. Oat straw and oak bark decoction feet to sweat. Extracts of fresh shoots and grains helps to get rid of morphine and nicotine dependence. The oat soluble fiber containing, in regular use reduces the cholesterol in the blood. This is particularly important in patients with diabetes. Carbohydrates, fats, vitamins and starch provides the body with the so-called lėtąja energy to help avoid a sudden increase in blood sugar. Protein helps the body to grow, regenerate tissues. Oat shoots dressing to sweat and diuretics reduce the heat and feature.
This type of grain is rich in protein, unsaturated fatty acids, carbohydrates, fat, and Group B (B1, B2, B6), vitamin C, H and E vitamins and provitamin A (carotene), various macro-and micro-nutrients: phosphorus, magnesium, chromium, aluminum, iron, potassium, manganese, cobalt, iodine, nickel, fluorine, boron, sulfur, silicon, alkaloids avenino much zinc.
Oats are used mainly for fodder, but also applies to food, from cooking their porridge, pap, made in small flakes. Oats porridge – a favorite dish in the world. Food industry production of oat cereal grains, cookies and other products from oat flakes – cereal, oatmeal cookies, cake. Before baking, frying apparatus, oatmeal wrapped fish (eg trout, mackerel). Oat meal nutritious and easily digestible.
Dishes – salad oats, oat flakes and mushroom soup, topped with oranges, porridge oats with apples, apple pie and oatmeal flakes, oats pilaf, white fish fillets in batter oatmeal flakes, chicken pieces with oat flakes, oat flakes meatballs, oatmeal Pancakes flakes, oatmeal cookies.
Oats now widespread in Europe, particularly in Oat (Avena sativa).
See . oat groats, oat flour

Parašykite komentarą

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: