© Kancerogenas-Carcinogen

16 Rgs

Kancerogènas (2) [lot. cancer – vėžys + gr. genos – giminė, kilmė] – kancerogèninė mẽdžiaga – cheminis junginys, pvz., aromatinis aminas, įjungiantis vienvalentį cheminį radikalą į organinio junginio molekulę, tam tikromis sąlygomis skatinantis navikų susidarymą organizme.
Tai kenksmingi cheminiai junginiai: verdant sunaikinami vitaminai, kepant skyla riebalai.
Termiškai apdorotose daržovėse suyra 90 proc. vitaminų. Virtose bulvėse, morkose, svogūnuose dingsta apie 30 proc. vitamino C, žaliuose kopūstuose – 50 proc., o raugintuose – dar daugiau. Kai gaminama daržovių tyrė ir daržovės suverda iki košės konsistencijos, prarandama apie 85 proc. visų vitaminų. Minimalūs vitaminų nuostoliai būna tuomet, kai daržovės verdamos nenuluptos ir geriausia garuose.
Kepant vitaminų ir kitų vertingųjų medžiagų sumažėja dvigubai, ypač kepimo metu aukštoje temperatūroje skylantys riebalai. 170-250 °C temperatūroje susidaro kenksmingų medžiagų, dirginančių kepenų gleivinę ir tulžies latakus. Svarbiausia – neperkaitinti riebalų ir juos naudoti tik vieną kartą.
Mitybos specialistai rekomenduoja kepimui naudoti alyvų aliejų bei kiaulių taukus. Alyvų aliejus kepant išlaiko daugiau vertingų savybių nei kiti aliejai, o taukai skyla gerokai aukštesnėje temperatūroje. Tad įprastai kepant sumažėja kancerogeninių medžiagų susidarymo tikimybė. Tinka ir saulėgrąžų aliejus, tačiau aukštesnėje nei 200 °C temperatūroje jis praranda 40 proc. bioaktyvios linolino rūgšties.
Taigi produktai, kurie apdorojami labai aukštos temperatūros riebaluose, gali būti kenksmingesni.
Paruoštos žuvys, mėsa ar daržovės dedamos ne į šaltą, o tik į verdantį vandenį. Taip išsaugojama tris kartus daugiau vertingųjų medžiagų. Sriuboms ir daržovėms virti tinka emaliuoti arba specialiai tam pritaikyti puodai – juose vitaminai ir organinės rūgštys suyra daug lėčiau. Verdamas maistas sūdomas ne virimo pradžioje, o baigiant virti arba susiruošus valgyti. Žalumynai beriami tik į jau patiekiamą maistą, truputį pravėsusį. Taip išsaugojama daug daugiau vertingųjų medžiagų. Maisto produktai verdami nesmarkiai verdančiame ir burbuliuojančiame vandenyje, nes 70 °C – tai temperatūra, kai ima irti vertingosios maisto medžiagos. Kuo temperatūra aukštesnė, tuo šis procesas greitesnis. Taigi verdančiai mėsai, žuviai ar daržovėms daug naudingesnė nedidelė ugnis.
Žiemos pabaigoje ir pavasarį dietologai nerekomenduoja valgyti daug praėjusio derliaus žalių daržovių ir vaisių. Obuoliai, pagulėję rūsiuose 3 mėnesius, praranda net 85 proc. vitamino C, bulvės – beveik pusę. Žalumynai, perkami parduotuvėje,- krapai, petražolės ir kiti – per 1-2 paras šaldytuve netenka 40-80 proc. vitaminų. Todėl ilgai saugotas pernykščio derliaus daržovės – morkas, burokėlius – geriau virti ir tuomet nulupti. Taip atsikratoma kenksmingų medžiagų, susidariusių saugojimo metu.
Žr. biogèniniai amìnai dgs.

Carcinogen [lot. cancer – cancer of the + threat. gene – family origin] – a chemical compound, for example., aromatic amines, the starting monad chemical radicals in the organic compound molecule, under certain conditions, promote the formation of tumors in the body.
This is a harmful chemical compounds: vitamins are destroyed by boiling, frying fat breaks down.
Heat-treated vegetables decompose 90 percent. vitamins. Boiled potatoes, carrots, onions lost about 30 percent. vitamin C, green cabbage – 50 percent. and pickled – even more. When the production of vegetable wax and vegetables cook to porridge consistency, lost about 85 percent. all the vitamins. The minimum loss of vitamins is when vegetables are cooked by steaming the best and not skinned.
Baking, vitamins and other substances fall valuable double baking especially during high-temperature decomposition of fat. 170-250 ° C results in hazardous substances, irritating the liver and bile ducts mucosa. Most importantly – overheating of the fat and use them only once.
Nutrition experts recommend the use of cooking oils and lard oil. Olive oil baking retains more valuable properties than other oils and fats degrade significantly at higher temperatures. So the normal baking reduces the formation of carcinogenic substances more likely. Suitable for sunflower oil, but higher than 200 ° C it loses 40 percent. bioactive linoleic acid.
Thus, products which are processed in a very high temperature of fat may be more harmful.
Cooked fish, meat or vegetables are placed in a cold, but just to the boiling water. It retained three times more valuable materials. Soups and cooked vegetables for enamel or specially adapted for the pot – do vitamins and organic acids decompose much more slowly. Cooked food is not salted boiling point at the beginning and end of cooking, or get ready to eat. The foliage is disseminated only to the food served, just chilled. It saved a lot more vertingųjų materials. Food cooked in gently boiling water and bubbles in boiling as 70 ° C – a temperature at which the charge crumble valuable nutrients. The higher the temperature, the faster the process. Thus, boiling meat, fish or vegetables, a lot of benefits for a small fire.
At the end of winter and spring, dieticians recommend eating a lot of the last harvest of green vegetables and fruits. Apples, of lying basement for 3 months to lose up to 85 percent. Vitamin C, potatoes – almost half. Greens, bought the shop – dill, parsley and other – within 1-2 days refrigerated lose 40-80 percent. vitamins. Therefore, long stored in the last year of harvest vegetables – carrots, beets – cooked better, and then peeled. Yes get rid of the harmful substances formed during storage.
See. biogenic amines

Parašykite komentarą

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: