© 8 populiariausi prieskoniai

12 Geg

Nuo seno gaminant maistą, lietuviai naudoja įvairiausius tradicinius prieskonius. Juos vartoja tiek žalius, tiek sudžiovintus, tiek sutrintus į miltelius. Prieskoniai yra augalų dalys, kurie dėl savo ypatingų sudedamųjų dalių nulemia maisto produktų kvapą ir skonį.

Krapai

Krapai, kaip prieskoniai, vartojami jauni, džiovinti ir šaldyti. Jais gardinami žuvies, mėsos, daržovių patiekalai. Tačiau sudžiovinti ir užšaldyti jie netenka dalies vitaminų ir aromatingumo dėl sumažėjusio eterinių aliejų kiekio. Bręstant sėkloms, jie naudojami marinuojant įvairias daržoves.

Krapai turi ir gydomųjų savybių: jie ramina nervų sistemą, gerina širdies ir plaučių veiklą, normalizuoja kraujospūdį, padeda vaikams nuo naktinio šlapimo nelaikymo, didina pieno kiekį krūtimi maitinančioms moterims.

 

Druska

Populiariausias prieskonis – druska. Ji vartojama visiems mėsos, žuvies, daržovių patiekalams gardinti. Vartojant jūros druską, sumažinsite kojų ir rankų tirpimą, lengviau įveiksite nuovargį, sumažės depresijos rizika.

Petražolės

Petražolės vartojamos garnyrams, žuvies patiekalams, sriuboms, marinatams paskaninti. Jas galite papuošti įvairius patiekalus. Šviežios petražolės išsiskiria švelniu skoniu ir kvapu. Jose gausu vitaminų E, S, kalcio, geležies. Šis prieskonis pasižymi dezinfekuojančiomis ir atsikosėjimą skatinančiomis savybėmis.

Kmynai

Kmynai – vieni populiariausių prieskonių. Jie tinka marinatams, varškės sūriams, duonai, sausainiams pagardinti. Kmynai tinka prie mėsos, paukštienos, žuvies. Jei norite, kad šis prieskonis įgautų kvapnumo, prieš dėdami į patiekalą pakepinkite keptuvėje.

Kmynų sėklose gausu eterinių aliejų, kurių veikliosios medžiagos slopina įtemptų raumenų spazmus. Kmynai puikiai tinka apetitui žadinti, malšinti pilvo pūtimą, jei norite pagerinti virškinamojo trakto organų veiklą.

Raudonėlis

Raudonėlis taip pat naudojamas maistui gardinti. Jo lapai dedami į salotas, pomidorų padažą, sriubas. Tai puikus prieskonis norint aromatizuoti mėsos patiekalus.

Raudonėlis turi daug eterinių aliejų (jis naudojamas gaminant alų, likerį), karotino, vitamino C. Jis gerina virškinimą, gerai valo kraują, jo arbata vartojama kaip priešvėžinis vaistas.

Ciberžolė

Ciberžolė puikiai tinka troškiniams, dažnai dedama į makaronų, daržovių patiekalus ir padažus, tinka salotoms pagardinti.

Ciberžolė stiprina imuninę sistemą, padeda atstatyti jėgas nusilpus raumenims. Tai – puikus augalinis antibiotikas, padedantis apsiginti nuo gastrito ir skrandžio opos.

Imbieras

 Imbieras – puikus prieskonis. Jį galima dėti į arbatą, ant sumuštinio. Imbieras stiprina imuninę sistemą, normalizuoja skydliaukės veiklą, tinka nuo pervargimo.

Cinamonas

Cinamonas nuo seno vartojamas bandelėms skaninti. Jis dera ne tik prie įprastų saldžiųjų gaminių, bet puikiai tinka ir pieniškos ryžių sriubos paskaninimui. Juo galima gardinti grybų, mėsos, žuvies valgius. Puikų skonį cinamonas suteiks, jei paskaninsite juo vyną, arbatą ar kavą.

Nors cinamono milteliams teikiama pirmenybė, tačiau vartojama ir cinamono žievė. Raudonoji cinamono žievė turi daug eterinių aliejų, kurie labai naudingi kraujo apytakos problemų turintiems žmonėms. Cinamono aliejai taip pat veikia antiseptiškai ir saugo nuo uždegimų.

Prieskonių laikymas

Kaip laikyti prieskonius? Jei norite prieskonius laikyti ilgesnį laiką, labai gerai juos išdžiovinkite, kitaip jie pradės pelyti. Sausus prieskonius laikykite sandariuose induose, sausoje, vėsioje vietoje. Prieskoniams kenkia drėgmė, karštis ir šiluma. Tuomet jie praranda maistingąsias savybes. Prieskonius laikykite nesmulkintus, nes smulkinti jau po kelių mėnesių praranda savo aromatą. Šviežius imbiero šakniastiebius laikykite suvyniotus į popierių, šaldytuve. Taip laikomi išsilaikys keletą mėnesių. Prieskonius galite užšaldyti, jie savo aromato nepraras.

Parašykite komentarą

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: