© Karštis ir maistas

28 Geg

Įsivyravus karščiams žmonėms būtina laikytis tam tikrų patarimų, kaip išlaikyti darbingumą bei išvengti sveikatos problemų.

* Svarbiausia – tinkamai apsirenkite (venkite drabužių iš sintetinių audinių, patartina rengtis šviesiais drabužiais, dėvėkite natūralaus pluošto, laisvus, lengvai ir gerai praleidžiančius prakaitą drabužius).

Šiupinys

Ribokite fizinį aktyvumą ir buvimo karštyje trukmę (fizinius darbus atlikite ryte ar vakare, kuo daugiau laiko praleiskite vėsesnėse patalpose). Labiausiai saugotis saulės spindulių reiktų ilgai būnant paplūdimyje ar didesnę dienos dalį praleidžiant lauke, ypač vidurdienį – nuo 10 iki 16 valandos.

Vanduo

Gerkite dažniau nei troškina (geriausiai tinka stipresnės mineralizacijos be angliarūgštės vanduo, atvėsinta žolelių arbata, venkite alkoholio, skysčių su kofeinu, gėrimų su cukrumi ar saldikliais, negerkite iš karto daug, geriau gerkite nuolat ar reguliariai (kas 1-2 val.) po truputį).

Vaisiai ir uogos

Valgykite saikingai ir lengvai virškinamą maistą (daug termiškai neapdorotų vaisių ir daržovių (ypač arbūzų, agurkų, pomidorų, salierų, špinatų, melionų, braškių, papajų, greipfrutų, kopūstų, apelsinų), daugiau skystų produktų, lengviau pasisavinamų liesų pieno produktų, venkite riebių maisto produktų).

Arbūzų sultys su medumi ir mėtos lapeliais

* Nesineškite į paplūdimį greitai gendančių maisto produktų (pienas ir pieno produktai, mėsos gaminiai, žuvies produktai, konditerijos gaminiai su sviestiniu plikytu ir varškės kremais, vaisiniais pusgaminiais ar saldžiaisiais drebučiais).

Šaltibarščiai

* Mažiau kepkite. Per karščius patartina valgyti kuo mažiau mėsos ir gyvulinių riebalų, daugiau vaisių, žalių daržovių. Stenkitės valgyti dažniau, bet mažomis porcijomis (5-6 kartus), gaminant maistą dažniau virkite ir troškinkite, nei kepkite. Valgykite jūrų žuvies patiekalus 1-2 kartus per savaitę (labiausiai tinka menkė, plekšnė, lašiša). 

Žalialapės daržovės

* Rekomenduojamos Omega 3 tipo rūgštys – jų turi brokoliai, žalialapės daržovės, graikiniai riešutai. Vartokime daug grūdinių produktų, turinčių daug maistinių skaidulų.

Jūros gėrybės

* Kaloringą riebų maistą vertėtų pakeisti žuvimi arba jūros gėrybėmis. Jei be mėsos negalite gyventi, apvirkite neriebią veršieną, vištą arba kalakutą ir valgykite šaltą mėsą.

Vaisinis šerbetas

* Ledais mėgaukitės atsargiai. Geriausiai tinka  arba vaisių kokteiliai.

Šaltos sriubos

* Valgykite šaltas sriubas (šiupinį, šaltibarščius, gaspačo).

 Gaspačo

Karščio metu gyventojai nukenčia:

* dėl saulės smūgio;

* dėl perkaitimo arba taip vadinamo šilumos smūgio;

* dėl nudegimų.

Saulės smūgis

Žalingo saulės poveikio simptomai į kuriuos reikėtų neatidėliotinai reaguoti, yra aukšta kūno temperatūra, odos paraudimas ir karščiavimas (kai oda neprakaituoja), galvos skausmas ir svaigimas, spengimas ausyse, pusiausvyros sutrikimas, stiprus ir padažnėjęs (iki 110-160 k/min.) pulsas bei kvėpavimas, mieguistumas, vangumas, nenoras judėti.

Užsitęsusi tokia būklė sukelia smegenų funkcijų apribojimą, spazmus ir galiausiai sąmonės aptemimą ir trumpalaikį sąmonės netekimą.

Nukentėjusįjį būtina skubiai išvesti ar išnešti į pavėsį ar vėsią vietą, atlaisvinti jo drabužius, vėduoti jį nosine, skraiste ar kita po ranka pasitaikiusia priemone. Taip pat patariama veidą apipurkšti ar suvilgyti vandeniu, ant galvos uždėti šaltą kompresą. Jei smūgį patyrusį žmogų pykina, reikia duoti išgerti ko nors rūgštaus, pavyzdžiui, vandens su citrinos sultimis.

Jei nukentėjusysis – be sąmonės, rekomenduojama jį nedelsiant guldyti ant šono, vėdinti, bet nebandyti duoti gerti, nes galite užkimšti kvėpavimo takus. Būtina skubiai kviesti medicinos pagalbą ir važiuoti į gydymo įstaigą.

 

Parašykite komentarą

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: